17 August 2011

Kira-kira BONUS


Selamat petang..ada beberapa jam lagi mau sungkai..jadi sebelum itu..marilah kita bermain kira-kira ..Mengira bonus yang kita dapat tidak seperti jangkaan awal kita...T__T kecewa!!..

Ramai yang pelik dan hairan kenapa bonus tidak seperti yang mereka kira dengan semangatnya masa selepas seminit kerajaan mengumumkan akan memberi bonus iaitu half dari sebulan gaji ..ini termasuklah aku!!..penat bermain kira-kira dan kalkulator akhirnya aku menemui jawapan yang sangat-sangat pasti kenapa bonus aku tidak seperti yang aku kira mura-mula which is gaji sebulan di bahagi dua dan tanpa di tolak kwsp..boleh meleleh juga air liur bila dapat tahu ada lagi baki RM300 lebih wang belanja selepas di tolak bajet raya...Namunnnn!!..setelah bonus keluar..hanya dapat RM100 lebih saja wang yang tinggal untuk belanja lain-lain tanpa niat di hati tidak mahu mengganggu duit saving bulanan yang telah ditetapkan sebanyak RM700 sebulan...namun,,kita tunggu dan lihat..pasti bulan ini saving akan berkurang kepada hanya RM300..kemana perginya lagi RM400??...errrr...tanya sama pokok..apa sebab goyangg..lalalala~

Baiklah kembali kepada bonus yang tidak seperti jangkaan awal...Its because...aku kerja tidak sampai setahun jagung lagi dalam industri pendidikan ini..makanya,,gov pun tidak mahu mengalami kerugian membayar aku yang masih freshie lagi ni...daripada bagi duit tu sama aku,,better dorg beli cincin berlian kan...pffttt!

Baiklah..begini kiraannya...ini adalah ikut gaji aku lah kan...GSTT...yang mana mostly GSTT start bulan march...so..


gaji sebulan (gaji pokok tanpa elaun-elaun bagai) dibahagi dengan 12...yang ini bukan gaji aku yg sebenar..gaji sebenar adalah dirahsiakan agar tidak diminta T__T

RM1720 bahagi 12
=RM143
Oleh kerana aku baru mula kerja Mac lalu until the end of Dec...jadi its means ada 9 bulan...

RM143 x 9
= RM1287

Oleh kerana separuh gaji..maka kita bahagi 2

RM1287 bahagi 2
= RM643.50

Yang ini belum tolak KWSP lagi ya..baiklah tolak KWSP 11%..

11% daripada RM643.5
= RM70

Setelah ditolak KWSP RM61..maka bonus anda adalah sebanyak
RM643.5-70
= RM573.5...TAHNIAHHHH!!!

Haaa..yang tu berdasarkan kiraan kontrak yang baru start around bulan feb or mac...yang kamu punya aku tidak dapat kira sbb aku tidak tahu berapa gaji kamu..but,,kamu try la dulu jalan pengiraan di atas..kalau salah...errr..kamu kira-kira saja sampai kamu dapat..sbb aku pun main cong-cong saja dengan kalkulator akhirnya dapat pula...GOOD LUCK!!

1 comment:

Payslip Gaji said...

Sesiapa perlukan khidmat kiraan gaji dan payslip, Whatsap saya +60196768941 atau email ke slipgajimalaysia@gmail.com
Untuk yg bekerja