21 February 2011

Sesuatu yang aku pelajari hari ini mengenai dunia seorang guru

Alhamdulillah...baru habis makan..mama masak sup ayam hari ni..sangat² menyelerakan...sambil makan sambil story mory with my mum...gila kencang story story sambil makan sampai nda sedar nasi di pinggan sudah licin..habis sebutir nasi pun tidak kelihatan..bukan mengencang tapi story tu yang buat kencanggg...HOHOHO[!]..

Baiklah..saja mahu kasi gempak sikit tittle entry...no more adss no more up trafik..siapa mau baca blog aku silakan...aku tidak mengharap apa² dari kalian...klik nuff pun tidak..janji aku boleh share sesuatu kepada kalian semua...dan yang pasti,,janji kamurang heppii bahh...

Aku sedar...aku bukan lah seorang guru tetap..tidak tersenarai pun dalam kalangan seorang guru Malaysia...hanya sekadar seorang insan yang punya pengalaman menjadi seorang guru...baiklah guru-guru sekalian...aku story atas pengalaman aku..dan jangan ada yang mengencangg bila baca entry aku nih okeiii...

Baiklah cikgu...firstly,,jika ingin menjadi seorang guru...jadilah seorang guru yang di segani-disayangi-dan dihormati...bukan seorang guru yang di takuti...murid² dengar cakap cikgu sebab mereka hormat dengan cikgu...bukan kerana takut dengan cikgu....jadilah cikgu yang di sayangi murid...

Secondly...wahai guru...jika ingin menjadi pendidik...jangan lah menjadi seorang pendidik yang pilih bulu...maknanya...hanya ingin mengajar murid² yang pandai sahaja...murid² yang tidak pandai diabaikan...atau pun dalam erti kata lain...memilih untuk mengajar kelas² yang muridnya bijak² sahaja...yang kurang bijak di serahkan kepada guru yang lain...oh sangat bersimpati jika ada guru yang macam ini...

Baiklah ketiga,,jangan lah cikgu bermusuhan sesama sendiri...kerana kita mendidik murid dan menerapkan mereka dengan nilai² yang murni...malah,,kita sendiri tidak berbuat demikian....oleh itu,,jangan jadi seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus...

Kemudian,,wahai cikgu...jangan lah membetulkan kesilapan anak² murid...tapi,,ajarlah mereka cara membetulkan kesilapan mereka...jika mereka tidak boleh,,janganlah memarahi mereka..kerana kita juga pernah menjadi seperti mereka..kita juga tidak suka di marah² bukan[?]...doakan mereka,,kerana doa seorang guru adalah makbul...

Saya tahu bukan senang untuk menjadi seorang pendidik...tapi jika niat kita baik...InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan...pendamping utama seorang guru adalah sifat sabar...oleh itu,,mendidiklah dengan hati yang ikhlas...jangan suka mensumpah seranah anak didik anda dengan kata² kesat kerana kata² anda adalah secebis doa...

Oleh yang demikian,,kepada kalian yang masih bergelar pelajar...HORMATI LAH DAN SAYANGI LAH GURU ANDA KERANA JASA GURU TIADA TANDINGANNYA...

Aku sangat ingin menjadi seorang guru...semoga kelak aku dapat menjadi seorang guru kerana aku ingin melahirkan anak bangsa yang berilmu...agar mereka punya masa depan yang cerah...

TERIMA KASIH CIKGU....

6 comments:

Fina Sophie said...

good entry. suka entri ni.. peringatan yg bgs :)

farinajaafar said...

Thankss fina...aku sedih bila dpt tahu ada guru yang asyik mengetepikan murid2 yang kurang pintar...sangat sedih...mereka tdk minta mcm tu..tp,,memang sudah suratan mereka IQ mereka rendah...tdk perlu smpai di pertikaikan tentang mereka...kannn...

Raden said...

sy nk jd cikgu add math..tp takot students sy dok berepeat2 paper. haha
excuse me..kamu dari indonesia?

_Vu-JiE_ said...

terima kasih cikgu heheheheee

Alif Iqbal said...

Ooo..da jd cikgu ye skrg..bgus2..hehe..nnt leh la abg anta anak abg g sane..haha

farinajaafar said...

naddia : haha..jangan takut..itu cabaran...:)..manatau semua straight A kan..hehe..no la,,sy org sabah bah..bukan dr indonesia...aduhh...hehehe

Vujie : Terima kasih sama cikgu..heheehee

Abg Alif : hahaha..meh sini hantar anak abg..ina ajar...kompemm straight A...heheh