18 April 2010

Talking About Marriage

Bla..bla..bla...

Sumone : What are you talking about farina?..


Farina : Talking about MARRIAGE laaa...

Sumone :  Haiihh..gatal sudah mau kawen ka?..belum ada kerja lagi..kerja dulu..balas jasa mak bapak dulu..bagi rasa dulu duit gaji tu sama mak bapak family...

Farina : haiiyoooo...bukan saya mau kawin esok atau lusa...semua org mau kawen..cuma masanya belum tiba..planning itu penting...haih??..apa maksud balas jasa mak bapak tu?..kenapa?..kalau waktu sudah kawen tak boleh ka balas jasa mak bapak?..kawen tak bermaksud terus lupa mak bapak la cik kak oii..lepas kawen,,rezeki lagi bertambah murah tau..lagi boleh bagi berdouble2 tripple duit dekat mak bapak..mak bapak pun heppi tau..lagi 1,klu sudah kawen,,tak menyusahkan mak bapak tanggung dosa kita yg berkepit dgn boifren kita..alaaa,,mustahil la pasangan kekasih tak pegang2 tgn..membohong betul..soooo,,klu sudah kawen,,Alhamdulillah,,terselamat dari segala dosa maksiat kita pgg2 tgn dan fitnah manusia..betul tak..betul tak??..

Sumone : macammana kalau duit tiada mau kawen mcmana?..

Farina : "Pinjam la ALONG! kami hanya nak tolong"..kumpul la sikit2..ala,,buat lah secara sederhana saja..psssttt,,lagi 1,,jgn la bebankan bakal suami kita dgn letak hantaran tinggi2 mcm menara KLCC tu..cukup la sekadar yang dia mampu..sama2 senang,,sama2 susah..niatnya,,kerana Allah..InsyaAllah semuanya selamat...:)

Sumone : Alah..jgn la ckp pasal kawen..ko tu kecil masih...Geli aku dengar ko mau kawen...
 
Farina : mak aihhh...banyak rasa lak mulut ko eyh..kecil atau tidak,,tiada jadi masalah bah..yang penting,,saya sudah bersedia utk menjadi seorg isteri..seorang isteri dan seorang ibu la senang utk masuk syurga tau..dengan menyedia makan pakai suami pun kita sudah mendapat darjat yang tinggi tau...:)..



HIKMAH PERKAHWINAN
1. MENGHALANG MAKSIAT
Kahwin sebagai benteng daripada perbuatan maksiat dan perbuatan keji yang boleh mencalarkan maruah seseorang.

2. MEMELIHARA IMAN
Apabila sudah berkahwin, maka akan terselamatlah daripada perkara-perkara yang tidak elok yang boleh menjerumuskan dirinya ke dalam kancah dosa dan noda.

3. MENGEMBANGKAN KETURUNAN
Rasul saw sangat berbangga dengan keturunannya yang ramai di akhirat nanti.

4. MEWUJUDKAN PERASAAN TENANG & TENTERAM
Seseorang akan berasa aman dan tenteram dengan adanya ikatan kasih sayang di antara suami dan isteri.

5. MEWUJUDKAN DISIPLIN
Akan wujud disiplin dalam diri setiap anggota rumah tangga seperti suami, isteri, anak-anak. Mereka mengetahui tanggungjawab masing-masing.


**sebesar-besar fitnah adalah WANITA!

credit to diz fakta from sist HAFIZA ADNAN..


Penutup entri : Jangan dengar apa org kata tentang keburukan bila kita mau kawen..yg penting,,kita jaga hubungan kita dengan Allah..Allah akan menjaga hubungan kita dengan-Nya...Niat itu penting..
kita jaga rumahtangga kita..dan yang paling penting,,jaga maruah Ayah Ibu kita dan keluarga kita :)

2 comments: